Nyhetsbrev / kulturkalender juni 2021 – Gerlesborgsskolan

Konsert: Sisters of Invention

Lördagen den 24 juli kl 19.30
Malin Almgren – trumset / sampling-pad
Karolina Almgren – saxofon / sång


Fotograf – Ellika Henrikson

Sisters of Invention är en svensk duo som utgörs av systrarna Malin och Karolina Almgren. Under de senaste åren har de samarbetat med en rad kända musiker och artister, och hyllats, i både Sverige och resten av Europa, för sitt unika sound.

2016 vann Sisters of Invention Euroradio Jazz Competition i Amsterdam och hösten 2017 mottog de Sveriges Radios pris Jazzkatten i kategorin ”årets grupp”. De har samarbetat med det professionella storbandet, Bohuslän Big Band, detta resulterade i skivsläppet “En rymd av färg” (2017), ett album bestående av musik som komponerats och arrangerats av systrarna. De har släppt tre kritikerrosade skivor “Om & om igen” (2013), “Navigating” (2015) och “SOL” (2018). I höstas kom även EP:n “Nostalgia”.

Sisters of Invention´s duo-repertoar är ett avskalat koncept där systrarna ger sig själva mer plats som improvisatörer och instrumentalister. Sättningen består till grunden av trumset och saxofon, toppat med sång, loopar och sampling-pad. Musiken beskrivs som färgstark och svängig samtidigt som den är poetisk och sårbar. Fokus ligger på starka melodier och rytmer. Förbered dig på att bli överraskad av den variation av ljud och stilar som denna duo kan frambringa.

Samlingssalen, Gerlesborgsskolan
Entré: 100 kr / Barn under 12 år gratis


Residens HEMIFRÅN: Mariam The Believer

Lör 31 juli, nätbaserad redovisning på hemsidan.

Det sista av vårens fem Residens HEMIFRÅN kommer lite motsägelsefullt hållas i Gerlesborgsskolan samlingssal men precis som tidigare residens i serien redovisas även detta på vår hemsida med en filmad dokumentation i ljud och bild med ett inledande samtal runt hur det varit att arbeta konstnärligt under en pandemi.

Mariam Wallentin arbetar under residenset 17-20 juni fram nytt material med sitt eminenta band!

Mariam Wallentin- sång
Josefin Runsteen – fiol, percussion
Samuel Runsteen -cviola da gamla, fiol
Johan Graden – piano
Tomas Hallonsten – keys
Andreas Werliin – percussion

Mariam Wallentin (b. 1982) är en artist, musiker och kompositör med rötter dels i improvisation och avantgarde, dels i nutida musik och alternativ pop. Mariam är halva trum-och-sång-duon Wildbirds & Peacedrums och en av de kreativa krafterna och kompositörerna i jazzkollektivet Fire! Orchestra.

Med sitt kompromisslösa förhållningssätt till musik startade Wallentin 2013 även sitt solo-alias Mariam The Believer, för att kunna fokusera sitt uttryck in i ett mer poporienterat projekt. Hon har frilansat sedan 2007 och turnerat internationellt sedan dess, både med sina egna projekt men även arbetat med band som Deerhof och Konono no 1, isländska och australiensiska körer, internationella stråk-ensembler, symfoniorkestrar och blåsarsymfoniker. Hon har turnerat med St Vincent, Joanna Newsom och Arcade Fire, sjungit för Björk under Polar Music Prize och haft huvudrollen i en tysk/islänsk experimentell internationell opera av noisemusikern Ben Frost.

Mariam har vunnit Sveriges Radios Jazz-pris, Manifestpris, fått Grammis-nomineringar och blivit utvald kulturstipendiat av Sten A Olsons Stiftelse. Hon har stått på Orionteaterns och Dramatens scener som skådespelare/musiker, släppt skivor på ECM med Anders Jormin  och komponerat diverse teman för Tv-serier, senast för Ridley Scotts episka sci-fi drama. Mariam är bonusmedlem i The Skull Defekts, har nyligen samarbetat med Damien Rice och Feist, uppfört en sångcykel specialskriven av isländska kompositören Daniel Bjarnason,  gästat på Leonard Cohens senaste album samt nyligen komponerat en visuell sångcykel med Mariam The Believer och fem röster, om vår djupaste längtan och önskan- The Wishing Well, med beräknad premiär i Mars 2022.

Kort sagt; en mångfacetterad artist och konstnär som öppnar hjärtan!

Länk: http://gerlesborgsskolan.se/residens-hemifran/


Textila Scenöppningar

– En utställning med Elsa Agélii, Diana Agunbiade-Kolawole, Ismaila Fatty, Kolbrún Inga Søring och Kiyoshi Yamamoto

Öppettider:
27 juni–1 augusti
Tisdag–söndag, kl. 11:00–17:00
måndagar stängt

Vernissage 27 juni, program presenteras inom kort!

Gerlesborgs Konsthall har glädjen att öppna ridåerna till sommarens utställning Textila scenöppningar där fem konstnärer presenteras med det textila undersökandet som en gemensam nämnare. Konstnärerna möts över generationsgränser och har sina uppväxtmiljöer och bakgrunder i olika delar av världen. Med det ihärdiga textila arbetet och med sina betraktelser av samtidens stora frågeställningar möts dem i kulturhärden Gerlesborg.

Varje konstnärs textila värld kan ses som enskilda scener som öppnar upp sina ridåer för betraktaren att ta del av. Utställningen berör alltifrån förändringar och transformationer av material, problematisering av nationsgränser och människors ojämlika värden, kulturella attribut och beskydd från koloniala arv till scenografi som skapats för att ge plats åt en mer inkluderande konstscen. De varierande teknikerna och metoderna i utställningen syftar till de material som traditionellt sätt inte förknippas med textilier, så som fotografi och scenografi. Utställningen har som ambition att vidga det textila som begrepp där fotografi, performance och scenografi som teknik blir en del av det textila undersökandet.

Varmt välkomna till Gerlesborgs Konsthall!

Ett tips är att med ditt besök i Gerlesborgs Konsthall även besöka Galleri Gerlesborg och Gerlesborg Kök och Kafé som är beläget ett stenkast från konsthallen.

Gerlesborg Kök och Kafé serverar lunch måndag-fredag kl.12-14, lördag och söndag kl.12-15, samt kafé varje dag kl.09–16. Mer information hittar ni på Gerlesborgsskolans hemsida eller @gerleskokochkafe på facebook


Ändhållplats

Utställning i Galleri Gerlesborg
27 juni–1 augusti
Öppettider tisdag–söndag 11:00–17:00
måndag stängt

Ändhållplats kan referera till sista stationen på en buss- eller tåglinje. Kanske är den en myllrande järnvägsstation där man köper en tidning och byter tåg. Kanske är det en ödslig ickeplats i utkanten av ett industriområde där bussen vänder för att fem minuter senare köra samma runda en gång till.

Ändhållplats kan också används i överförd betydelse, för att beteckna slutpunkten för en tankegång, en ideologi, en politisk eller konstnärlig rörelse, en civilisation eller en människas liv. Vi kan till exempel tala om ”nihilismens ändhållplats” eller i en nekrolog skriva att någon ”efter en tids sjukdom nått livets ändhållplats”.

Men ett slut kan också vara en början. Roger Penrose, Nobelpristagaren i fysik, menar att vår Big bang bara är en i raden av flera. I universums slutskede, när det expanderat oändligt och tiden upphört, har vi en fysik utan massa. Det gör att skalan inte längre spelar någon roll. Universum kan inte veta om det är stort eller litet, vilket ger förutsättningar för en ny Big bang.

Människan, till hälften apa, till hälften kosmisk intelligens, närmar sig ändhållplatsen för sin egen självförståelse. Den senaste geologiska epoken bär namn efter henne själv, antropocen. Överallt där människor etablerat sig ser vi en utarmning av artrikedomen. Det mesta av den megafauna som en gång rörde sig på jorden utrotades av människor redan på stenåldern. Vad gör man när man upptäcker att man själv är ett skadedjur?

Utställningen ”Ändhållplats” riktar blicken mot människan (dessa vandrande matsmältningssystem med ovanligt höga tankar om sig själva) och hennes relation till planeten, universum, livet och döden.

Om konstnärerna:
Konstnärsduon Karl & Carls arbeten kännetecknas av en febrigt flimrande upptagenhet vid detaljer och fragment. I en snirklande dialog, vadar de genom poesins våtmarker, där missuppfattningar leder till överraskningar och nya betydelser befriar betraktaren från fast mark att stå på. I ett större perspektiv handlar Karl & Carls verk också om gränsdragningar, att undersöka glidningen mellan minne och fiktion, samt att ifrågasätta ordningar som definierar människans och civilisationens bräckliga villkor.

Karl & Carl (Karl Hedin och Björn Carl Perborg) är mest kända för sina lekfulla skulpturer, dokumentärer och animationer, impregnerade av humor, allvar och en envis förundran inför allt som tas för givet eller betraktas som normalt.