2020 10 05 Styrelsemöte

Protokoll från styrelsemöte 5 oktober
klockan 17-19.00 på Café Olivia
Protokoll nr 5

Närvarande: Britt Johansson, Agnes Rajnak, Kerstin Bucher, Barbro Bliss, Carl-David Granbäck, Eli Tistelö, Lena Falkheden. Adjungerade: Marcus Nordgren och Marie-Louise Ceder.

 

  1. Mötet öppnades
  2. Mötesordförande
    Till mötesordförande valdes Britt.
  3. Mötessekreterare
    Till mötessekreterare valdes Eli och till justerare valdes Calle.
  4. Dagordningen
    godkändes med några tillägg.
  5. Föregående mötes protokoll
    Frågan ställdes om det finns några oklarheter i föregående mötes protokoll.
    Allt var klart och vi lade det till handlingarna.
  6. Kultursystemprojektet
    Britt och Marie-Louise rapporterade.
    Det händer mycket. Alla de fem temagrupperna med varsin sammankallande är igång.
    Projektgruppen har helhetsöverblicken.
    Bottnafjorden året runt arbetar för barnaktiviteter och årligt återkommande kultur-knytkalas.
    Lokal matproduktion och Lokal matkonsumtion jobbar för lokal produktion och ökad samverkan kring mat.
    Rörelse runt fjorden handlar om att jobba för cykelvägar, vandringsleder och konstvandringar.
    Inflyttning och boendeformer jobbar med idéer om inflyttning och billiga bostäder.
    Gemenskap kring fjorden handlar om att utveckla kommunikationsformer och att stödja samverkan och utbyten mellan oss runt fjorden.Tanken är att ett nätverk ska byggas upp så att arbetet kan fortsätta även efter att projektet är avslutat.Det planeras en festlig kulturhelg: Bottnafjorden glöder, 6-7 mars 2021,
    med kulturhändelser, öppet-hus och spännande äventyr runt fjorden.Tors 8/10 18.30-20.30 är det möte i Stensalen om boendeformer.

    Styrelsen bestämde att skapa en flik på hemsidan där all information kring kultursystemprojektet läggs, och där det finns en länk till projektets FB-sida.

    Julia, som är projektledare för Kultursystemet, vill bli medlem i Inköpsföreningen, men oroar sig för att inte ha tid med den fyra arbetstimmarna per månad. Lena föreslår att hennes arbetsuppgift skulle kunna vara att informera om projektet alltså 4 timmar utöver hennes 20 timmar per vecka. Britt framför förslaget till henne.

    Temagruppen Rörelse kring fjorden har en idé om att utlysa en skisstävling. Det går ut på att skissa på cykel- och gångvägar runt fjorden och gruppen tänker sig att dela ut tre priser.
    De planerar att söka bidrag från Sotenäs och Tanums kommun till prispengar och gruppen behöver styrelsens godkännande för att gå vidare med detta.
    Styrelsen sa ja till idén till att föreningen kan agera ägare (ta emot pengarna från kommunerna) Styrelsen tillade att vi vill att vinsterna ska gynna lokala producenter och verksamheter. Tex att antal luncher på café Olivia eller övernattning på Bottna In.

  7. Extra föreningsstämma.
    Eftersom det togs beslut om en stadgeändring på årsmötet behöver vi ha en extra föreningsstämma. Det valdes inte heller ny valberedning och lekmanna-revisor. Britt och Boban har gjort ett förslag till kallelse och dagordning som vi tittade på.I corona-tider är det viktigt att kunna erbjuda en möjlighet att delta utan att vara närvarande. Vi pratade om hur det kan funka om vi är några i Stensalen och några hemma. Vi kan göra så att vi har ett möte på zoom och när någon i Stensalen ska yttra sig går den fram till den dator som är uppkopplad på Zoom, innan den börjar prata.
    På zoom kan det brytas efter 40 min för den som inte är registrerad. Vi kan hantera det genom att dela upp mötet i 40 minuters-pass, kanske 3 x 40 min.
    Marcus blev utsedd att vara ansvarig för att var teknikansvarig och också ansvarig kolla på zoom när någon räcker upp handen och påminna folk i Stensalen om att gå fram.Britt, som ordförande, kommer att visionera under punkten Inköpsföreningen framåt i tiden.
    På förra föreningsstämman gjordes en runda för att gemensamt se framåt. Då kom det upp massor av idéer och tankar. Det var fint, men den formen av framåtblick tar mycket mötestid. Kanske ska vi satsa på att ha ett medlemsmöte till innan nästa årsmöte och göra något sådant vid det mötet?
    För att samla många medlemmars idéer och tankar skulle vi kunna ha en åsiktslåda (eventuellt med ett annat namn) på hemsidan.
    Vår nya arbetsgrupp som ska jobba med kommunikation, Organisationsgruppen, kommer inte att ha hunnit göra så mycket men vi kan berätta om den nya gruppen.Julia Chronholm ska också prata på föreningsstämman men inte på plats.
    Vi kan använda projektorn så att Julia, och andra som deltar på distans, syns på väggen i Stensalen, Marcus ansvarar. Vi behöver efterlysa projektorn, som inte ligger i butikens skåp.
    Boban ska fixa ett kulturinslag och Britt gör ett utskick om stämman den kommande veckan.
    De som har helg-cafét brukar fixa fika till Inköpsföreningens möten.
    Ännu är ingen bokad för café den helgen men Marcus kollar och om ingen kan ta det får vi hjälpas åt att fixa fikat.
  8. Ekonomi
    Kassören Agnes rapporterade och vi pratade om de frågeställningar som hon tog upp på mötet den 7 september.
    Agnes har tagit reda på mer och vill inte längre att vi lämnar JAK.
    Vi har 97 000 på JAK, det motsvarar ungefär vårt lager och det är vår försäkring.
    Istället för att betala till ett försäkringsbolag har föreningen under många år jobbat för att spara ihop det beloppet.Som en påminnelse om vår grund och vår tillhörighet i en större rörelse av kooperation delade Lena ut ett papper med 7 principer kring kooperation som KF har antagit.
    Eli gör en affisch med dessa principer och sätter upp den på väggen i vår butik.Agnes tog upp frågan om en utgift på 2201 kr, från förra året, som användes för att köpa in ”styrelseböcker”. De som var med förra året berättade att det var en grupp som studerade lagstiftning som köpte in facklitteratur. Detta var i samband med en uppdatering av lagen om ekonomiska föreningar. Gruppen ville också läsa på om dubbla ordföranden.
    Böckerna finns hos olika medlemmar. Vi försöker samla in dem och ställa dem i vår bokhylla.
  9. Arbetsorganisation
    Lena rapporterade.
    Uppackningsgruppen som packar upp varor från Biodynamiska produkter får två nya medlemmar. Britt kontaktar sammankallande: Ann-Sofi och förmedlar detta.Det har hållits en introduktion för nya medlemmar.
    Alla i en familj som ska bli medlemmar i Inköpsföreningen behöver komma till ett introduktionsmöte.Det skulle behövas fler i informationsgruppen, just nu är det bara Marcus och på ett hörn Lena (som gör Bifi utskick). Calle tackade ja till att vara Marcus behjälplig i IT-relaterade uppgifter!Agnes har läst hemsidan och hittat en oklarhet när det gäller att få möjlighet att lägga ut info till alla medlemmar. Marcus förklarade att det inte är tänkt att alla medlemmar ska kunna lägga ut info som når alla. Han ändrar i formuleringen på hemsidan så att det blir tydligt.

    På arbetsmötet 5 oktober bildades en ny arbetsgrupp: Organisationsgruppen. Britt och Marcus är med och Lena ska kolla vem ur arbetsorganisationsgruppen som kan vara med.

    Scenstudion är nu medlemmar precis som Gerlesborgsskolan och studenterna kan bli skolmedlemmar under sin studietid.

    KKV är inte längre medlemmar. Tidigare var KKV medlem och KKV:s medlemmar var ”kollektivanslutna” (De gjorde inga arbetstimmar utan betalade istället 10% mer när de handlade.) KKV avslutade sitt medlemskap för ett par år sedan och till alla de KKV-medlemmar som undrar hur de nu ska bete sig för att handla ur sin närmsta affär kan vi säga att de får vända sig till KKV och föreslå att de försöker få till nytt avtal.
    Det går också bra att handla genom någon kompis.
    Medlemmar får börja handla först efter att de varit på introduktionsmöte och betalat in sin medlemsavgift.
    Provhandling: för att få ut en nyckel behöver du ha provhandlat minst tre gånger. Barbro skriver ett förslag på rutiner kring hur nya medlemmar introduceras och kommer igång.

  10. Nya medlemmar
    Kerstin frågade om vi ska fortsätta att ta in fler medlemmar? Hur många kan vi bli? Det här är en viktig principiell fråga. Organisationsgruppen tar med frågan och kanske tar de den tillbaka till styrelsen så småningom.Styrelsen valde in följande nya medlemmar:
    Shiva Anoushirvani
    Rolf Bjelm
    Radha Pandey
    och Carl-Johan Söderbom (som redan varit på introduktionsmöte.)Britt meddelar Jeanette
    och Jeanette mejlar uppgifterna till kassören.Nästa möte för introduktion kommer att hållas söndag 6 dec kl 11.
  11. Ärendelista-aktualisering
    Vi tittade kort på ärendelistan.
    De två frågor som dagens möte berört är:
    informationsgruppen där Calle sagt att han gärna är med,
    och den extra föreningsstämman som det finns en plan för.
  12. Hyresavtal med KKV och G2:1

I den här frågan har det inte hänt något mer.
Efter G2:1s årsmöte stod det klart att det fortfarande inte finns något förslag.
Malin har mycket att göra och det är ett tufft läge just nu för G2:1 och KKV.
G2:1 har fått en avbetalningsplan för kostnaderna för det stora arbetet som gjordes för att få kommunalt vatten. Ännu är övervåningen i det nya boendet, som G2:1 byggt, inte klart och det finns inte pengar nog att färdigställa insidan just nu.
KKV har varit tvingade att bygga ett bullerplank som har kostat mycket.

Lena påminde om att det är fantastiskt att G2:1, som är ett kooperativ, äger denna fastighet på drömläget nära havet och konstskolan mitt i vår kreativa kulturbygd!
Om inköpsföreningen har tillräckligt god ekonomi vore det en fin gest att kunna stötta G2:1 med till exempel 5000 eller 10 000 kronor.
Lena berättade också att 10 personer jobbade ideellt med caféverksamhet i somras och fick in 16 000. Dessa pengar används till att hyra och inreda Lilla galleriet.

Britt har föreslagit att Inköpsföreningen ska hyra både butiken, caféet och lilla galleriet direkt av G2:1 och att det istället blir KKV som hyr av Inköpsföreningen när KKV behöver.
(Bilaga 1.)

KKV söker sina bidrag på bas av vilka lokaler de hyr. Det innebär att vi måste vara lyhörda här. Kanske deras bidrag är beroende av att det står i papperna att KKV hyr av G2:1.
I så fall kanske det är bäst att Inköpsföreningen fortsätter att hyra våra lokaler genom KKV.

Det har kommit upp olika idéer i samband med det tuffa ekonomiska läget. En idé är att bilda ”KKVs vänner”. Det skulle till exempel kunna ordnas träffar en gång i mån, där en konstnär berättar.

Just nu vet vi inte vilka de nya hyresnivåerna för G2:1s lokaler blir och innan vi vet det kan vi inte gå vidare med hyresavtalsfrågan. Det vi vet är att det kommer att bli högre avgifter för el och vatten. Kanske behöver vi höja årsavgiften för medlemskap i Inköpsföreningen?

  1. Cafè och butik
    a) Inköp av vacum-inplastare
    En inplastare har köpts för att kunna vacuumpacka ost och annat.
    Styrelsen sa, i efterhand, ja till detta inköp.b) Fossilfritt diesel
    Frågan, som är en informationspunkt, bordläggs.c) Lilla galleriet
    Vi återkommer till Lilla Galleriet.d) Köksplaneringsgrupp
    Frågan bordläggs.
  2. Övriga frågor
    Söndag 11 oktober kl 11-16 blir det höstmarknad.
    Lena delade ut affischer som vi kommer att sprida.
    Kerstin och Marie-Louise bakar till marknaden. Inkomsterna från cafét under höstmarknaden ska gå till att bekosta nya akustikplattor till Lilla Galleriet.
  3. Mötet avslutades

 

 

 

—————————————-                                   —————————————–

Britt Johansson, ordförande                                          Eli Tistelö, sekreterare

 

 

——————————————-

Carl-David Granbäck, justerare