2021 09 12 Bilaga 1

Välkommen som medlem i Bottnafjordens inköpsförening!

Om föreningen

Bottnafjordens inköpsförening mat, möten och möjligheter m.m. är en ekonomisk förening, ett kooperativ. Föreningen startade år 2000 med 20 medlemmar och har idag drygt 160 aktiva medlemmar. Föreningens verksamhet regleras av föreningens stadgar. I stadgarnas ”portalparagraf” (§ 2) beskrivs föreningens syfte så här:

”Föreningen har till ändamål att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom att:
– tillhandahålla medlemmarna gemensamma inköpsmöjligheter av dagligvaror samt främja miljöanpassad och lokal produktion och konsumtion
– tillhandahålla medlemmarna lokaler och understödja andra initiativ vilka genererar möten mellan människor, främjar en långsiktig ekologisk, social och ekonomiskt bärkraftig utveckling och en god livsmiljö i lokalområdet samt därmed förenlig verksamhet. Medlemmarna skall delta i föreningens verksamhet som konsumenter och/eller nyttjare av föreningens tjänster.”

Föreningens verksamhet drivs av medlemmarna vilket innebär att allt arbete utförs av medlemmarna. Föreningen har ingen anställd och inga arvoderade personer eller styrelseledamöter. Varje medlem betalar en medlemsinsats (250 kr) och en årsavgift (200 kr).

 

Arbetsinsats och arbetsorganisation

Arbetsinsatsen regleras i stadgarna och är 4 timmar per månad per medlem. Medlemmarnas arbetsinsats är grundbulten i föreningen. På introduktionsmötet fick du en arbetsuppgift i någon en av de ca 25 olika arbetsgrupper som finns. Efter mötet kommer du bli kontaktad av den som är sammankallande i din grupp. På hemsidan finns en lista över föreningens arbetsorganisation där du kan se vem som ingår i vilken arbetsgrupp samt vem som är sammankallande. Om du vill byta arbetsgrupp eller ta dig an någon ytterligare uppgift i föreningen, kontakta någon i Arbetsorganisationsgruppen.

 

Att handla i butiken

Som ny medlem kan du handla i butiken på torsdagar kl 17-19 under de första 3 månaderna. Då är butiken bemannad med dagskassör. Efter 3 månader kan du lösa ut en nyckelbricka och därefter handla när du vill. För att kvittera ut en nyckelbricka – kontakta Barbro Bliss (0736-97 77 75) eller Siv Hermansson (0707-21 60 05).

När du handlar: ta en handlingslista, skriv datum och ditt namn, skriv upp de varor du handlar (livs och hygienprodukter har olika momssatser så det är två olika kolumner), räkna ihop och skriv summan/summorna på handlingslistan. Skriv sedan in summan/summorna på din sida i KONTOPÄRMEN (också här är det olika kolumner för livs respektive övrigt). Till sist lägger du handlingslistan i plastfickan bakom din bokstav i pärmen.

 

OBS: Vågen: vi rundar alltid av alla priser uppåt till jämn krona!

Insättning till Kontopärmen                                                                             För att kunna handla i butiken vid tider då det inte finns en dagskassör för du över pengar i förväg. Du betalar in på Bankgiro 5510-2081

OBS: Det är endast kassören som skriver in inbetalda summor i kontopärmen – detta är alltså inget du ska göra själv.

 

Café Olivia, torsdagssoppa, torsdagsaktiviteter och marknader
Ett av Inköpsföreningens syften är att skapa en mötesplats och utgöra en arena för möten, samtal och samverkan. Som ett led i detta driver Inköpsföreningen café Olivia under perioden 15 augusti – 15 juni. Caféet är öppet lördag-söndag. Om du är intresserad av att ha caféet någon helg kontakta Marcus Nordgren (murkas@gmail.com). På hemsidan kan du se vilka helger som är lediga.

Föreningen anordnar också Torsdagssoppa och varje torsdag kl 17.15-18.45 serveras soppa med bröd, kaffe/te och kaka i café Olivia. Torsdagssoppegruppen ansvarar för detta. Ca varannan torsdag är det någon ”torsdagsaktivitet” från kl 19.00. Det kan vara ett samtal kring något tema, en presentation/föredragning, en film osv. Under de senaste åren har ett övergripande tema varit omställning till en hållbar utveckling – ett biobaserat och klimatneutralt lokalsamhälle.

Föreningen arrangerar marknader 3 gånger per år: höstmarknad, julmarknad och vårmarknad. Marknaderna äger rum utanför café Olivia eller i Stensalen/Lilla galleriet (samma byggnad som butiken). Marknadsgruppen samordnar marknaderna.

Mailutskick
Som medlem i Inköpsföreningen kommer du att få information via e-post via två maillistor som föreningen administrerar. Den ena listan omfattar enbart föreningsmedlemmar medan den andra listan, Bottna förövrigt, också går ut till andra intresserade i trakten.

Hemsida
På föreningens hemsida – www.bottnafjorden.se – finns mycket information. Klicka dig vidare till Inköpsföreningen. Under fliken ”Medlemmar” finns bl.a. medlemslista med kontaktuppgifter, arbetsorganisationslista m.m. På hemsidan finns också ett kalendarium där du kan se bokningar av Café Olivia, torsdagsaktiviteter m.m. Lösenord till hemsidan är: Bellebottna

 

Återigen – välkommen som medlem i Bottnafjordens inköpsförening!

Vänligen Arbetsorganisationsgruppen,

Lena Falkheden, Cecilia Kent, Jeanette Karlsson & Hannah Mattsson

 

Lena Falkheden: lena.falkheden@gmail.com, 0708-64 27 49                                           Cecilia Kent: ceciliamariakent@gmail.com, 0735-15 39 97                                                                                                                                 Hannah Mattsson: msh.mattsson@gmail.com, 0737-41 40 75                                         Jeanette Karlsson, sammankallande: janetkarlsson@gmail.com, 0730-56 36 48