2021 11 14 Protokoll styrelsemöte

Protokoll styrelsemöte
sön 14 november 2021
18.00-20.10 på Café Olivia

Närvarande: Catharina Göransson, Lena Falkheden, Britt Johansson, Marie-Louise Ceder, Anders Engelbrekt (via telefon) och Eli Tistelö
(Vi sköt ännu en gång på fotografering av styrelsen.)

  1. Mötet öppnas
    Mötet öppnades.
  2. Val av ordförande för mötet
    Britt valdes till ordförande.
  3. Val av mötessekreterare och justerare
    Eli valdes till sekreterare och Lena till justerare.
  4. Godkännande av dagordning
    Dagordningen justerades och godkändes.
  5. Föregående mötesprotokoll
    Eli läste upp föregående mötesprotokoll och mötet lade det till handlingarna.
  6. Från arbetsgrupperna 

a Arbetsorganisation:
En ny medlem, Marianne Norrthon har ansökt, men hon har inte fyllt i det ordinarie formuläret. Vi bestämde att Britt svarar henne och ber henne fylla i formuläret som vi numera använder för alla nya ansökningar. Nästa intro.möte (för 10–12 person) blir söndag 16:e januari.

b Ekonomi: Investeringar, förslag från Britt och Anders,
Britt och Anders har gjort en lista med förslag och lyfter dessa idéer:
– Bygga in uterummet (utanför caféet).
– Se över och renovera serveringshörnan i cafét.
– Lägga nytt golv på toaletterna.
– Byta elementen och måla toalettdörrarna.
– Bygga en framsida till uteförrådet.
Britt och Anders har kollat hur vårt ekonomiska utrymme ser ut och kommit fram till att det vore bra om vi investerar cirka 30 000 kr. Vi behöver komma fram till var vi ska lägga dessa pengar som vi helst bör avsätta innan nästa bokslut.

Vi bestämde att presentera vår ambition att investera samt att vi vill använda det gemensamma bokningssystemet. Detta ska vi ta upp för vidare beredning med samverkansgruppen, i hyresförhandlingar och i café-gruppen.
Vi fortsätter att diskutera detta på nästa möte.

Catharina har skrivit en rapport – Allt ljus på KKV – som vi bestämde oss för att läsa till nästa gång vi ses.

Britt kontaktar Jan-Olof för möte angående fasad till uteförrådet.

Lena frågar om Inköpsföreningen skulle kunna hjälpa till och investera i ett gemensamt kalendarium för vår trakt. En digital plattform (som redan börjat planeras och som KKV ansvarar för.) Detta är en fråga som en arbetsgrupp arbetade med under Samverkansprojektet. Britt tar med detta till nästa nätverksträff med Samverkan Bottnafjorden.

Kassarapport för dagskassörerna?
Den frågan bordlades.

Catharina delade ut det nya numret av Bottna bulletin till alla närvarande.

c Kommunikationsgrupp: Rapport från senaste mötet och ev andra möten
Bordlades.

d Café
Ekonomisk redovisning marknader, frågan bordlades.
Rapport från Klimatutsikter Bottnafjorden 1-12 november. Under perioden har ett kreativt rum inretts och cirka 1700 kr kom in på cafét (Några utlägg är inte fråndragna.).
Vi bestämde att dessa pengar används till att fortsätta att hyra lilla galleriet så att vi kan ha kvar alla texter, bilder och tidslinje fram tills det planerade mötet med kommunstyrelsens arbetsutskott KSAU har varit här den 24 november..

e Butik: Medlemmar i skuld, varor i kylar
Frågorna bordlades.

  1. Coronapolicy
    Vi hade bestämt att ha ett samtalsmöte angående frågan.
    Planen var att representanter från KKV, G2:1, Inköpsföreningen och några av de ovaccinerade i café-gruppen skulle mötas och lyssna på varandra. I sista stund bestämde sig de sistnämnda för att inte komma och plötsligt inställdes hela mötet. Hur går vi vidare? I morgon kommer det att hålla ett extra samverkansmöte i denna fråga.

    För att komma vidare i vår förening behöver vi lyssna på varandra i våra olika ståndpunkter. För att detta inte ska ligga kvar som ett öppet sår behöver vi se till att bjuda in några ovaccinerade under nya omständigheter. Britt och Anders deltar gärna i samtal och eventuellt kan Eli också vara med. Under tiden driver vi cafét med större coronahänsyn, snabbtester och med en lapp med folkhälsomyndighetens instruktioner och vädjan om coronahänsyn på väggen. Detta är viktigt därför att smittspridningen nu ökar.

  2. Inköpsförslag: våg och lamineringsapparat
    Britt och Anders föreslår att vi struntar i att köpa en våg eftersom kryddorna ändå är så billiga. När det gäller lamineringsapparat finns det en på Claes Olsson för 799 kr som kan återvinnas till 100 %. Britt har ställt frågan om ifall de har fickor i bra plast och väntar på svar. Styrelsen bestämde att säga ja till ett inköp.
  3. Datum för vår interna ekonomikurs
    Vi väntar med kursen till januari och Britt mejlar ut en ny inbjudan.
  4. Google drive-dokumentation
    Frågan bordlades.
  5. Nyhetsbrev
    Eli och Britt gör nyhetsbrevet.
  6. Övriga frågor
    Rapport: Det kommer att hållas ett möte med kommunstyrelsens arbetsutskott, Tanums kommun den 24 november.
  7. Mötet avslutas
    Mötet avslutades och alla tackade för goda samtal.
    Många frågor bordlades men vi hann prata om viktiga frågor.