2021 12 12 Protokoll styrelsemöte

Styrelsemöte Bottnafjordens inköpsförening 12.12.2021

 

Närvarande på Teams:

Britt, Eli, Anders, Claudia och Marcus Nordengren adjungerad för punkten julmarknad.

 

  1. Mötet öppnas av Eli
  2. Val av ordförande för mötet: Eli valdes
  3. Val av mötessekreterare och justerare:  Claudia valdes till sekreterare och Anders till justerare
  4. Godkännande av dagordning. Godkändes. Enligt stadgarna är mötet beslutsfattande när mer än hälften av styrelseledamöter är närvarande – som är fallet vid detta möte.
  5. Föregående mötesprotokoll:  Eli läser protokollet som godkändes och lades till handlingarna.
  6. Coronapolicy: Regler som formulerades kommer att sättas upp i Café Olivia.
    Regler för julmarknaden?
    Marcus berättar att det skall finnas:
    – mer plats mellan borden.
    – skyltar om att hålla avstånd kommer att sättas upp.
    Vi tog en runda. Diskussion om antal personer. Hur många bord? Mer café-bord i lilla galleriet? Det skall bli luftigt.  Hur många bord? Bara i stora salen. Färre bord än vanligt.
    Beslut: Marknadsgruppen kollar i Folkhälsomyndighetens gamla rekommendationer om max antal personer per kvm och räknar ut hur många vi kan ha inne i lokalerna samtidigt.
    100 personer ansåg vi som för många.
    Gruppen märker upp tydligt hur folk skall röra sig i lokalen, ingång, utgång, och att hålla avstånd.
    Caféet utökar med platser in i lilla galleriet, och stora salen har lämpligt antal försäljningsbord.
    Några personer skall utses för att hålla koll på att distansregler fungerar under marknaden.  Britt anmäler sig som frivillig.
    Klädnypor kommer att användas för att räkna hur många som finns i lokalerna samtidigt.
    Handsprit vid klädnyporna är nödvändigt.
    Munskydd skall köpas in och finnas till hands så att vem som vill kan använda.
    Beslut: Heather får ta kaféet. En för julmarknaden lämplig hyra betalas till inköpsföreningen.
  7. Från arbetsgrupperna
    a/ Arbetsorganisation: Nya medlemmar: Ansökningar från Hilal Suboh och Marianne Norrthorn är godkända.

    b/Arbetsgrupp ekonomi
    Kassarapport för dagskassörerna:
    denna har ändrats så att den blir lättare att använda.

    Investeringsförslag från Samarbetsgruppen:
    KKV har ansökt om medel för att bl.a. renovera toaletter och ytterfasad på uteförrådet.
    Inköp till caféet är nödvändiga och möjliga:
    Önskade inköp till caféet: köksfläkt, matberedare, stavmixer, serveringsvagn.
    Sopsorteringsutrustning under bänken borde också förnyas.
    Beslut: Britt kontaktar Cafégruppen och gör inköpen tillsammans med dem.

    Ekonomisk redovisning marknader : punkten tas på nästa möte. Julmarknadens café sköts inte av föreningen.
    Bankkort till föreningen i stället för privata utlägg?
    Närvarande styrelseledamöter ställer sig positiv. Inte närvarande fick frågan per mail och ställde sig positiva.
    Beslut: Britt och Anders väljer ett bra bankkort som kopplas till föreningens konto och skall kunna användas av Britt och Anders.
    Den som har kortet får detaljerad info.

    c/ Kommunikationsgrupp: Britt och Anders har haft en till träff med ekonomigruppen som var positiv.
    Britt samlar in synpunkter som kan vara värdefulla för samtliga sammankallande och skickar ut ett dokument till alla sammankallande. Bra om alla tänker på att fånga upp synpunkter på tvärgruppsmötena, som kan vara av värde för alla grupper. Återkoppla dessa till styrelsen.

    d/ Café:
    Från nästa år måste städmaterial köpas in genom föreningen. Tidigare har allt detta köpts in av KKV och vi har fått faktura på vår del.
    Förråden i hallen behöver fixas. Vi bestämde att ha en arbetsdag då vi gör detta och annat.
    Beslut: 4.1. 2022. Från kl 15:00. Britt vidarebefordrar förslag till andra i styrelsen.

    e/Butik: Varor i kylar :
    Beslut om policy användning av kylskåpet i butiken: Bara det som säljas får stå i kylskåpet dvs bara butikens varor. Det är inget tillfälligt förvar.
    Matvaror som blir kvar efter café och marknad tar man med hem eller fryser.

    f/Samverkansgruppen
    Segel. Gunnar Bäck erbjuder att sälja ett segel som nu ligger i förrådet för 400 kr till       föreningen. Förslag: Vi ser på seglet den 4.1. 2022 vid mötet kring städförrådet. Beslut följer.

  8. Samverkan Bottnafjorden
    Nätverksmöte ägde rum den 22.11. Britt rapporterade
    Beslut: Inköpsföreningen vill bjuda in en extern person som konsult i frågan att skapa en paraplyorganisation. Förslag: Att bjuda in Ylva Lundqvist- Fridh till föredrag i februari.  Britt har haft kontakt med Ylva och hon är positiv till att komma.
    Beslutades att det får kosta 2000 kr – plus resa.
    Claudia frågar Linnea Jademark om Gerlesborgsskolan kan ställa upp med lokalen.
    Bottna Fjorden glöder. Mars 2022.
    Beslut: Inköpsföreningen är med. Hur vi ska delta bestäms senare.  21 januari är det deadline för att tala om vad vi vill göra. Eli och Britt gör en plan för styrelsemöte under våren 2022.
  9. Studiebesök: Olle Agelii vill starta en inköpsförening på Orust.  De vill besöka oss. 8.1.2022. Britt, Anders Lena och Catarina skall planera den dagen och träffa dom. Britt mejlar ut om det.
  10. Rapporter:
    Möte med kommunpolitiker
    Britt berättar.  Besöket resulterade i nominering till Tanums miljöpris som Bottnafjordens inköpsförening fick äran att ta emot.

    Samtal kring ”Allt ljus på KKV” skjuts upp.

  11. Övriga frågor : inga.
  12. Mötet avslutas

    Eli Tistelö, ordförande                                                                         Claudia Theel, sekreterare

    ………………………………………..                                                              …………………………………………

    Anders Engelbrekt, justerare

    ……………………………………………