2022 02 20 Protokoll styrelsemöte

Protokoll från styrelsemöte
       sön 20 februari 2022

 

17.30-19.30 på Café Olivia

Närvarande: Marie-Louise, Britt, Catharina, Claudia och Eli

  1. Mötets öppnande
    Britt öppnade mötet och vi gjorde in incheckningsrunda.
  2. Val av mötesordförande
    Till ordförande för mötet valdes Britt.
  3. Val av mötessekreterare och justerare
    Till mötessekreterare valdes Eli och till justerare valdes Catharina.
  4. Godkännande av dagordningen
    Dagordningen godkändes med ett tillägg till övriga frågor, om besök av Not Quite.
  5. Föregående mötesprotokoll
    Mötet godkände föregående mötesprotokoll och lade det till handlingarna.
  6. Från arbetsgrupperna
    a Arbetsorganisation:
    Inga nya har sökt medlemskap sen sist.
    Nyckelfrågan: Siv och Barbro är fortfarande ansvariga nu. Barbro har tagit paus och Siv är borta mycket. Claudia kollar med dem om de vill bli avlösta eller ha henne som reserv och hur det funkar rent tekniskt att ladda nyckelbrickor.

    b Ekonomi:
    Anders meddelar att han tänker sluta som kassör. Han har för hög arbetsbelastning på sitt jobb. Han sköter dock allt löpande tills en ny kassör är på plats och han kan tänka sig att vara suppleant i den kommande styrelsen.Frågan om hur vi hanterar medlemmar i skuld bordlades och förs till ärendelistan.

    Vårt uteförråd är fullt med skräp och behöver rensas. Boban och Britt har kört tre kylskåp till återvinningen, men mycket återstår. Vi kommer att få förråd nr två i stället för nummer ett som vi har nu. Enligt planen ska alla uteförråden förses med front och dörrar, i stället för den trasiga presenning som finns där nu. Vi behöver fixa egen mellanvägg och dörrfront. KKV kommer att köpa in material till detta. Britt har fått uppgift om att material till dörrar kostar cirka 10–12 000 kr per dörr. Det kommer att bli ett möte med Elisabet där vi får veta hur mycket vi ska betala. Vi kan välja att bygga själva men ett alternativ är att anlita Uffe som är bra på att bygga. Fördelar med det kan vara att det blir enkelt och enhetligt.

    Studiebesök från Coompanion
    Vi har fått en förfrågan från Coompanion Östergötland om de får komma hit på studiebesök. (Till vår förening och till andra föreningar i trakten.) En gemensam offert, där föreslår vi 1000 kr per förening i arvode, är inskickad. Coompanion ska ansöka om pengar för detta och vi får avvakta svar.

    c Kommunikationsgrupp
    Rapporter från möten
    Britt, Catharina, Marcus Nordgren och Cecilia Kent har haft möte för att gå igenom alla förslag som kom in på medlemsmötet. Det mesta av allt som föreslogs är faktiskt redan genomfört! men några saker finns kvar, framför allt är det förslag som gäller sortimentsgruppen. På onsdag ska Lena och Britt ha möte med bl.a. städgrupperna och varuvårdarna.

    d Butik
    Inga frågor gällande butiken.

    e Café
    Rapport från invigningen
    Under flera intensiva dagar har cafégruppen, plus frivilliga, byggt och fixat i cafét.
    Lena Helsing, Elisabet Åström och Marie-Louise höll öppet på invigningen och 70–80 personer kom! (Bottna Filosofi hade samtidigt också en träff.) I cafét bjöds det på både mat och fika.

    Att vi skulle bjuda på mat hade vi bestämt sen tidigare men på plats togs beslutet att även bjuda på fika. Styrelsen godkänner beslutet. Den årsavgift som alla medlemmar betalar ska enligt regler inte gå in i rörelsen utan ska på ett mer direkt sätt gå till medlemmarna. Styrelsen beslutade att använda en del av dessa pengar till bjudningen. Vi har en god ekonomi och vi behöver inte snåla! Det var god stämning, många från KKV kom och många elever var också här.

    Öppethållande
    Nu är alla helger bokade med någon som jobbar. En förhoppning är att vi även ska kunna hålla öppet på tisdagar.

  1. Coronaläget
    Nu när alla restriktioner är släppta tar vi bort begränsnings-skyltarna, men vi uppmanar fortfarande till att hålla avstånd. Dagskassörerna får själva bestämma om de vill ha begränsning med högst 3 personer i butiken när de håller öppet.
  2. Tanums kommuns miljöpris
    6 juni blir det ett evenemang med prisutdelning. Ett förslag är att Gunilla Rahm och Britt åker dit och tar emot priset. Gunilla har jobbat långsiktigt för att skapa god kommunikation. Britt kollar med henne om hon kan och vill åka. Dessutom är alla som vill välkomna att hänga på. Detta skriver vi i nästa nyhetsbrev.
  3. Googledrive
    Vi bokar en egen tid för detta så att vi inte behöver använda tid på ett styrelsemöte till frågan.
    Idén är att bjuda in Marcus för att få en genomgång av hur det funkar, så att vi därefter kan ta ställning till om vi vill använda Googledrive. Den nya styrelsen får ta hand om frågan efter årsmötet.
  4. Bottnafjorden glöder 5–6 mars
    Under festivalen planerar vi att hålla öppet i butiken: 12-16.00 lördag och söndag.
    Britt har gjort ett schema och mejlat alla dagskassörer med frågan om de kan tänka sig att hålla öppet ett pass, men bara Eli och Ann Laurentz har satt upp sig.
    Eli kollar med Kerstin och Yngve. Vår idé är att även icke-medlemmar ska kunna handla och Anders har tagit fram rutiner för hur det ska gå till att betala.
    Alla evenemang som ingår i festivalen uppmanas att ställa ut marschaller eller eldkorgar.
    Gerlesborgsskolan printar ut affischer. Claudia printar ut 5 stycken i A3 format och lägger dem i butiken. En annan uppmaning är att vi ska ta bilder under festivaldagarna. Mats Petersson som är medlem i cafégruppen är fotograf. Marie-Louise frågar honom om han kan fotografera lite.
  5. Förberedelser för årsmötet
    KKV kommer att förlänga påsk-utställningen och därför kan vi inte använda Stensalen den dag vi hade tänkt. Vi bestämde att flytta mötet till 24 april då vi kan hålla till i Lilla Galleriet.Styrelsen ansvarar för att utse en ny valberedning. Eli, som kommer att lämna styrelsen, vill vara med. Eli kontaktar Jobst Mailänder och Barbro Bliss som är med i den nuvarande valberedningen, och kollar om de vill vara med även inför nästa årsmöte.

    Styrelsen bestämde att årsmötet får samma upplägg och mötesform som senaste medlemsstämman: En formell del och en mer informell. I den informella delen hanterar vi viktiga frågor i arbetsgrupper. Till nästa styrelsemöte ger vi oss själva i uppgift att fundera ut frågor som skulle kunna vara aktuella att diskutera. Vi efterlyser även frågor i nyhetsbrevet, och vi kan också kolla på plats, på själva mötet. Vi kan i inbjudan vända oss direkt till alla medlemmar: Vilka är de viktigaste frågorna i föreningen? Ta med dem till mötet!

    Stipendieförslaget är en fråga som vi behöver besluta om (I den formella delen)
    och som redan påbörjats. Catharina föredrar frågan på årsmötet.

    Påslag på varor är en annan fråga. Allt blir dyrare och vi behöver ha råd att handla i vår butik. Britt och Anders föreslår att vi på prov sänker påslaget på livsmedel till 6 % under ett år. Vår ekonomi medger detta. Vi tar med förslaget till årsmötet för beslut.

  6. Medlemsfest
    Eftersom Stensalen är upptagen den dag vi hade tänkt oss behöver vi boka en ny tid
    Britt har preliminär bokat 7 maj och vi bestämde att ta detta som festens nya datum. I Nyhetsbrevet går vi ut och efterlyser medlemmar som vill organisera. Jubileumsfesten var SÅ lyckad och vi tänker att det vore fint med något liknande. Britt kollar med sin kör, Joy Voice, om de kan sjunga på festen.
  7. Samtal kring ”Allt ljus på KKV”
    Vi har fått ta del av den inspirerande skrift som Catharina har gjort om KKV.
    En längre tid har vi försökt att få tid, under ett styrelsemöte, till att samtala utifrån den. Men eftersom våra styrelsemöten innehåller så mycket annat som vi behöver hinna med bestämde vi att boka en fristående träff när vi ses och samtalar kring KKV och inget annat. Det får bli efter årsmötet, det blir den nya styrelsen uppgift att ansvara och en idé är att även bjuda in medlemmar från den nuvarande styrelsen till träffen.
  8. Nyhetsbrev
    Vi har redan samlat flera punkter. Vi kan också skriva lite om hur vi jobbar i styrelsen för att peppa medlemmar att vilja gå med, och på det sättet hjälpa valberedningen. Vi kan också skriva något om coronasituationen, kanske skicka ett tack till alla som såg till att vi tog oss igenom. Britt och Eli skriver ihop brevet.
  9. Övriga frågor
    Konstnären Ivan Styffe är död. Catharina, som sitter som suppleant i Bottna församlingsråd, berättade att sön 27/2 15.00 kommer prästen Per Hammarström att hålla en samling i Bottnakyrkan. Då kommer Catharina att berätta om hur det gick till när kyrkan köpte ett verk av Ivan. Verket hänger i kyrkan.Materialet som skapades under klimatprojektet behöver tas om hand. Boban, Lena, Marcus och Catharina kommer i veckan att ses och göra det.

    Det blir konstnärssamtal i Lilla Galleriet lördagen 26/2.

    Några personer från projektet Not Quite kommer till trakten 28–29 april. Catharina som arrangerar, berättade att Not Quite befinner sig i en omorganisering. De kommer att inkvarteras i vänboendet, blir guidade i bygden och får också tillfälle att samtala och ha egen tid för möte. Ylva Frid från N.Q. kommer att hålla i en offentlig föreläsning och samtal om Healing heritage, om gamla industrimiljöer som får nytt liv. Allt detta är preliminärt bestämt. Vi beslutade att Inköpsföreningen står för lunch till besökarna runt 12 första dagen. Britt pratar med Cafégruppen och frågar om de vill ansvara för mathållningen. Några av oss deltar också och presenterar oss under lunchen.

  10. Mötet avslutas 
    Och vi gjorde en utcheckningsrunda.………………………………..                                          ………………………..
    Britt Johansson, ordförande                                          Eli Tistelö, sekreterare

    ………………………………
    Claudia Theel, justerare