2022 03 20 Protokoll styrelsemöte

Styrelsemöte
söndagen den 20 mars 2022
17.30-19.00 på Café Olivia

Närvarande: Lena Falkheden, Eli Tistelö, Britt Johansson
och Catharina Göransson (suppleant som går in som ordinarie ledamot under mötet).

  1. Mötet öppnas 
    Eli T öppnade mötet.
  2. Val av ordförande för mötet 
    Till mötesordförande valdes Eli T.
  3. Val av mötessekreterare och justerare 
    Till mötessekreterare valdes Lena F och till justerare Catharina G.
  4. Godkännande av dagordning
    Dagordningen godkändes.
  5. Föregående mötesprotokoll  
    Föregående mötes protokoll lades till handlingarna.
  6. Från arbetsgrupperna 
    a Arbetsorganisation:
    En ny medlem antogs: Tomas Kenwood.Uppdatering av Nyckelfrågan
    Claudia Theel kommer att ta över hanteringen av nyckelbrickor efter Siv Hermansson och Jan Sinclair. Siv och Jan skänker sin dator till föreningen. Där finns program relaterade till nyckelbrickorna installerade. Föreningen tackar för detta.

    Rutiner för hur nyckelansvarig får information om vilka som är aktiva medlemmar, vem som lämnat föreningen m.m. håller på att tas fram.

    Rapport från senaste introduktionen
    Ett introduktionsmöte för nya medlemmar hölls söndagen den 13 mars kl 10.30-12. En ny medlem deltog: Marianne Norton. Nio nyantagna medlemmar var inbjudna. Två personer hade lämnat återbud. Dessa två kommer Lena och Jeanette Karlsson att träffa för en introduktion den 25 mars.

    Ny sammankallande i Cafégruppen t o m den 15 april.
    Marcus Nordgren är tf sammankallande i Cafégruppen då Moonkee Horne tar en paus av familjeskäl.

    Fråga om foto-ansvarig
    Mats Petersson har erbjudit sig att vara fotoansvarig och att ha detta som sin arbetsinsats i föreningen. Frågan har diskuterats i Arbetsorganisationsgruppen som bollat den vidare till styrelsen.
    Beslöts att Mats kan vara fotoansvarig. Arbetsorganisationsgruppen kontaktar Mats och ber honom beskriva vad uppdraget skulle kunna innebära.

    b Ekonomi:
    Britt gick igenom den preliminära resultat- och balansräkningen. Föreningens ekonomi är mycket god.

    Styrelsen beslöt att föreslå årsmötet att föreningen arvoderar en kassör och betalar för bokföringen.

    Utse vice kassör till ansvarig för Café Olivias ekonomi
    Frågan hänskjuts till den nya styrelsen som tillträder efter årsmötet. Ett förslag är att vice kassör tillsammans med en ekonomiansvarig i cafégruppen gör en budget för Café Olivia/mötesplatsverksamheten.

    Föreningen har tilldelats Tanums kommuns miljöpris år 2021: 6000 kr.
    Beslut: Frågan om hur pengarna ska användas tas upp i en diskussionsgrupp på årsmötet.

    Ett förslag från styrelsen är att ordna en fest med ett frivilligt inträde. Det frivilliga inträdet skänks till förmån för Ukraina.

    c Kommunikationsgrupp
    Britt rapporterade från ett möte med sortimentsgruppen. Arbetet med att försöka få allt mer lokalproducerat fortsätter. Kriterier för sortimentet ska tas fram. d Butik: rapport från Bottnafjorden glöder
    Eli, Ann Laurentz och Lena satt som kassörer i butiken när det var öppet hus under Bottnafjorden glöder 5-6 mars. Detta var välbesökt med många positiva samtal.e Café: rapport från Bottnafjorden glöder
    Tanken var att Inköpsföreningens Cafégrupp skulle ha hand om Café Olivia under Bottnafjorden glöder. Detta gick ej att genomföra som planerat. istället ansvarade Jonas Yzermans för caféet denna helg. Välbesökt under bägge dagarna.

    f Samverkan Bottnafjorden, rapport från zoommöte och senaste nätverksträff
    Britt och Lena rapporterade från senaste mötet i Samverkan Bottnafjorden. Ylva Lundqvist Frid, bl a vd i Mikrofonden, var inbjuden. Hon höll en mycket givande presentation om lokala bygdebolag, med många konkreta exempel. Samtal och diskussion följde. Nätverksmötets övriga punkter sköts till ett nytt möte.

  7. Coronaläget
    Inga särskilda restriktioner finns nu förutom att man ska stanna hemma om man är sjuk och är man inte vaccinerad ska man undvika stora folksamlingar. Att följa detta är var och ens ansvar och vi har inga särskilda restriktioner i cafélokalen. Dagskassörer kan själva välja om de vill ha plexiglasskiva på disken eller inte.
  8. Ukraina
    Catharina har börjat undersöka möjligheterna hur vi kan stötta. Det finns en internationell organisation som heter Artists at risk. Här kan man anmäla sig om man har möjlighet att erbjuda boende m.m.Styrelsen föreslår att det bildas en arbetsgrupp med representanter för KKV-B, G2:1 och inköpsföreningen. Frågan tas upp den 31 mars, då nästa samverkansmöte mellan de tre föreningarna hålls

    Pia Mattsson har kontaktat styrelsen angående om föreningen kunde bidra med mat som kunde tas med på en lokal transport på väg till Ukraina. Som läget är nu är denna transport redan full och vi avvaktar tills vi får mer information om vad som verkligen behövs.

  9. Förberedelser för årsmötet
    Valberedningen har inkommit med förslag på styrelse m.m. Britt noterar en felaktighet i förslaget som gäller Anders E – Britt kontaktar valberedningen om detta.Förslag till årsmötet från styrelsen: påslaget på varor sänks från 8% till 6 %.

    Årsmötet äger rum på Gerlesborgsskolan.

    Föreningen bjuder på enkel förtäring – en sallad med bröd och pålägg, kaffe/te och kaka. Catharina kontaktar Villa Akvarellen och hör om de kan leverera detta. Om de inte kan kontaktas Martin Vondrak.

  10. Förslag på arbetsgrupper efter årsmötet
    – Stipendieförslaget
    – Frigöra caféet från inköpsföreningen
    – Vilket sortiment ska vi ha i vår butik så att vi inte tär på vår planet/lokala producenters medlemskap
    – Hemsidan- hur ska vi utveckla den. Se förslag
    – Kulturrumspengarna- vad ska vi göra med dom?Ovanstående förslag på teman att diskutera i mindre grupper på årsmötet diskuterades och fler teman togs upp.

    Beslöts att följande teman blir utgångspunkt för samtal i mindre grupper på årsmötet:
    Miljöpriset
    Stipendieförslag
    Sortiment
    Hemsidan
    Stöd till Ukraina
    Klimatanpassning och beredskap

    Förslaget om att frigöra caféet från inköpsföreningen flyttas till verksamhetsplanen och förslaget om kulturrums-pengarna hanteras redan av en arbetsgrupp så denna fråga kommer att tas upp vid ett senare tillfälle.

  11. Verksamhetsberättelsen/verksamhetsplan, se ett första utkast
    Ett förslag till verksamhetsberättelse och verksamhetsplan har skickats ut till styrelsen. Eli skickar ett mail till alla i styrelsen med en uppmaning att läsa igenom dessa dokument och inkomma med synpunkter senast inom en vecka.
  1. Lokal utvecklingsplan
    Vi behöver arbeta vidare på olika sätt för att se hur vi kan organisera oss i trakten för att kunna arbeta tillsammans med Tanums kommun i en process för att ta fram en lokal utvecklingsplan (LUP). En viktig fråga är om denna plan ska omfatta enbart Tanums-sidan av Bottnafjorden eller om den även ska inkludera Sotenäs och Munkedal.
  1. Zoomkonto, avsluta eller ha kvar
    Beslöts att ha kvar zoomkontot.
  2. Övriga frågor
    Inga övriga frågor.
  1. Mötet avslutas
    Eli avslutade mötet.

……………………………………               ………………………………………..
Eli Tistelö, ordförande                      Lena Falkheden, sekreterare

……………………………………..
Catharina Göransson, justerare