20220425 Protokoll Årsstämma

Protokoll från ordinarie föreningsstämma
        för Bottnafjordens inköpsförening
25 april 2022
på Gerlesborgsskolan.

Närvarande: Claudia Theel, Marcus Nordgren, Elsa Agélii, Britt Johansson, Barbro Bliss (via zoom), Britt Hedlund, Britt Ignell, Lena Falkheden, Lars Nyberg, Mena Macken Nyberg,  Mia Khyana Näslund, Gunnel Berlin, Gunnar Bäck, Catharina Göransson, Joanna Schroeder, Ann Laurentz, Jesper Saltebro, Ann-Sofie Söderling, Anders Söderling, Lena Sörensson, Roy Wedin, Helena Kretz, Moonkee Horne, Eli Tistelö
och Sören Schou Jensen (extern revisor)

  • 1 Val av ordförande, sekreterare och två justerare för mötet
    Marcus valdes till mötesordförande Eli till mötessekreterare, Claudia och Mia till justerare.
  • 2 Frågan om föreningsstämman är utlyst på behörigt sätt.
    Mötet ansåg att stämman var utlyst på behörigt sätt och besvarade frågan med ja.
  • 3 Fastställande av röstlängd
    Röstlängden på detta möte är det samma som de närvarande förutom Sören Schou Jenssen.
  • 4 Styrelsens årsredovisning
    Mötet gick igenom Styrelsens verksamhetsberättelse som lades till handlingarna med ett tillägg/förtydligande (Bilaga 1.) till verksamhetsberättelsen antogs. Den ekonomiska redovisningen föredrogs och lades också till handlingarna. (Bilaga 2.)
  • 5 Revisionsberättelse, intern och extern.
    Sören redogjorde för sitt arbete med revisionen. Han rekommenderade att stämman beviljar den avgående styrelsen ansvarsfrihet. (Bilaga 3). Han har även skickat ett PM till styrelsen med några förslag till förändringar som styrelsen kommer att jobba vidare med.
    Jesper berättade om den interna revisionen. De har lyft två frågor att tänka på för framtiden. (Bilaga 4). Social revision. Joanna berättade om arbetet med den interna revisionen som fokuserat på ”möten och möjligheter”. (Bilaga 5.)
  • 6 Fråga om fastställande av resultat och balansräkning
    Britt föredrog och förklarade. Årets resultat är cirka -32 000 kr vilket delvis förklaras av ökade driftskostnader för Café Olivia samt att både årets och fjolårets driftskostnader är bokförda under denna period. Föreningen har dock god ekonomi. Vi har ett minusresultat men vi har kvar våra besparingar. En medlem påpekade att vi dessutom har ett stort varulager.
    Mötet fastställde resultat- och -balansräkningen.
  • 7 Beslut beträffande föreningens vinst eller förlust enligt fastställda balansräkningen Mötet beslutade att låta förlusten överföras i ny räkning.
  • 8 Frågan om ansvarsfrihet för styrelsen
    Mötet beviljade styrelsen ansvarsfrihet.
  • 9 Verksamhetsplan för kommande verksamhetsår
    Britt presenterade ett förslag på verksamhetsplan och mötet godkände denna. (Bilaga 6.)

    Mötet tog en paus där Annette Florén och Malin Sellman berättade om G2:1.

  • 10 Val av ordförande, vice ordförande, kassör och vice kassör
    Mötet gick på valberedningens förslag (Bilaga 7.) och valde:
    som ordförande för en ny mandatperiod Britt Johansson på 2 år.
    Som vice ordförande nyinvaldes Britt Ignell på 2 år
    Som kassör nyinvaldes Britt Hedlund på 2 år.
    Som vice kassör valdes Anders Engelbrekt på 2 år.
  • 11 Val av övriga styrelseledamöter och suppleanter
    Mötet gick på valberedningens förslag och valde till ordinarie styrelseledamöter:
    Claudia Theel som sitter kvar 1 år.
    Lena Falkheden som också sitter kvar 1 år.
    Lars Nyberg nyinvaldes på 2 år.
    Till suppleanter valdes:
    Catharina Göransson som sitter kvar 1 år
    Maryam Wallentin som sitter kvar 1 år.
  • 12 Val av en intern revisor, max två revisorssuppleanter samt en extern revisor
    Mötet valde enligt valberedningens förslag:
    Intern revisor: Jesper Saltebro, till nästa stämma.
    Social revisor: Joanna Schröder, till nästa stämma.
    Extern revisor: Sören Schou Jenssen, till nästa stämma.
  • 13 Val av valberedning
    När styrelsens förslag på valberedning skulle läsas upp, invände en medlem att det i fortsättningen kanske inte bör vara styrelsen som utser kandidater till valberedning.
    Framledes behöver vi fundera på detta. Mötet gick på det förslag som lades fram och valde följande valberedning:
    Eli Tistelö (sammankallande)
    Jobst Mailänder
    Barbro Bliss
    Jeanette Karlsson
    Alla valdes på ett år.
  • 14 Fastställande av årsavgift och arbetsinsats för 2023.
    Minst cirka 4 timmar per mån och 200 kr i årsavgift har det varit och samma årsavgift och arbetsinsats fastställdes för 2023.
    En medlem lyfte frågan om hur det blir om någon medlem väljer att vara med i flera grupper men ändå bara jobbar 4 timmar per månad. Frågan går vidare till arbetsorganisationsgruppen.

    §15 Stadgeändringar se bilaga.
    Våra stadgar är inte förenliga med de lagändringar som trädde i kraft 1 juli 2016.

och vi behövde därför göra några justeringar.
Mötet biföll förslagen (Bilaga 8.)

§16 Ärenden som styrelsen hänskjutit till föreningsstämman

a/ Styrelsen förslag på förändring av påslag för livsmedel från 8% till 6% ( Bilaga 9.)
Världsläget gör att priserna går upp. Vi vill ha en butik där vi har råd att handla. Vi har sparade pengar och därmed kan vi sänka påslaget på livsmedel under det kommande året. Förslaget bifölls och kassörsgruppen får i uppgift att räkna fram en ny formel så att de som prismärker kan räkna fram de nya priserna.

b/ Styrelsens förslag att lokala producenter ges möjlighet att bli medlemmar utan arbetsinsats. (Bilaga 10.) Årsmötet beslutade att leverantörer får ha levererandet som sin arbetsinsats.

c/ Avtal med Sifferservice
Styrelsen har övervägt att föreslå förändrade förhållanden när det gäller bokföring. Offerter från Sifferservice, för två olika alternativ, presenterades. (Bilaga 11.) Efter samtal mellan Britt J och vår nya kassör Britt H, föreslår de att vi går på offertens förslag 2 vilket innebär att vi fortsätter att sköta bokföringen själva och att Sifferservice ger support. Innan vi kan överväga större förändringar behöver den nya kassören få grepp om verksamheten.
Mötet beslutade om förslag två.

§17 Anmälda ärenden
Inga ärenden har inkommit.

  • 18 Övriga frågor
    Inga övriga frågor fanns.
  • 19 Mötet avslutas
    Mötet avslutades och efteråt åt vi en god sallad med tillbehör och diskuterade ett antal frågor i mindre grupper.
    Ämnena var: miljöpriset, kommunikation/hemsida, stipendieförslag, Ukraina och sortiment.
    Dessa viktiga frågor fortsätter styrelsen att jobba med och beslut i vissa av dessa frågor fattar vi på en kommande extrastämma. Samlade anteckningar finns i separat protokoll från diskussionsträffen.

—————————————-               —————————————–Marcus Nordgren, ordförande                                Eli Tistelö, sekreterare

 

——————————————-            —————————————–Mia Khyana Näslund, justerare                    Claudia Theel, justerare