December – det sista nyhetsbrevet för 2022

Nu är snart detta år slut och jag funderar i skrivande stund på allt som hänt. Utanför vår by/bygd har vi en orolig värld som på många sätt påverkar oss. Många frågor finns kring framtiden? Matförsörjning, energi, ekonomi mm. som vi i föreningen behöver fundera och diskutera kring.

En av de saker vi under året har intensifierat är diskussionen om vilka produkter vi skall ha i vår butik för att minimera vårt klimatavtryck. Sortimentsgruppen har börjat arbeta med att ta fram kriterier och på vårt medlemsmöte i höstas diskuterades denna fråga. Tanken är att vi till årsstämman har ett förslag som vi förhoppningsvis kan besluta om. Vi har även planer på att bygga ett extra förråd ute i huggarbåset så vi kan öka vårt lager för bättre matsäkerhet men också kunna ha mindre lager i butiken för att få bättre möjligheter att städa mm.

Vi har även haft flera träffar efter torsdagssoppan som handlar om omställning. T.ex

  • solceller, energi, lokala möjligheter och erfarenheter
  • filmvisning om skogen
  • vandring och cykelvägar i trakten

Det är en styrka att vi är en förening som hela tiden får nya medlemmar, som gör att vi tillsammans blir starkare i dessa tider.
Våra arbetsgrupper förändras och nya bildas utifrån de behov som uppkommer. En utmaning är hur vi skall ha en bra kommunikation i vår organisation på olika nivåer. Den är ständigt närvarande i föreningens arbete och kommer även framledes ha en betydande roll.

I oktober hade vi ett medlemsmöte då arbetsgrupper diskuterade om vårt sortiment samt vad vi skall använda de kulturrumspengar som tidigare samlats in till föreningen.

Sedan projektet Samverkan Bottnafjorden avslutats så har en nätverksgrupp träffats ungefär varannan månad. De arbetsgrupper som bildades i projektet har varit mer eller mindre aktiva under året. Nätverksgruppen har även skickat in en ny ansökan till Västra Götalandsregionen (VGR) för att kunna driva projektet vidare under 1,5 år med en 50% projektledartjänst. VGR kräver medfinansiering av Sotenäs. Tanum och Munkedals kommuner och i skrivande stund vet vi inte om vi beviljas pengarna.

Information från styrelsen

Vår kassör har under året arbetat med att utveckla vårt bokföringssystem så att vi lättare skall kunna se intäkter och utgifter för de olika verksamheterna. Detta genomförs under 2023.

Innan året är slut ska vi även skriva nya hyresavtal för butiken och Café Olivia. Jag och vår kassör Britt H har haft ett första möte med G2:1 där vi det aviserades en stor ökning av hyresnivåerna. Det kommer skrivas 3 åriga kontrakt och vi väntar på det slutgiltiga förslaget från G2:1

Vi vill även påminna er alla att vara noga med att fylla i handlingslistorna rätt, så vi slipper en massa extrajobb. Om det gjorts inköp som inte kan kopplas till någon person så innebär det ett svinn för butiken.

Detta händer under december:

Julmarknaden var i år är den 17 december då inköpsföreningen drev Café Olivia. De intäkter vi får på våra marknader är en viktig inkomst för att kunna betala hyra, värme och el för Café Olivia. Den är en mycket större kostnad än den vi har för butiken.

Butiken har ingen bemanning torsdag 22 och 29 december. Det är även dags för att inventera butiken så vi uppmanar er medlemmar att inte handla mellan klockan 24.00 (midnatt) den 31 december till och med 16.00 den 1 januari. Du som har möjlighet att vara med på inventeringen kan mejla till Jesper som har mejl jesper@saltebro.se. Det är väldigt mysigt och trevligt att vara med om detta. Man tilldelas en specifik del av butiken och är vi många så går det fort.

God Jul och gott Nytt År
Önskar Styrelsen